Design of an instrument to evaluate the environmental perception and sustainable development in cuban university centers

Main Article Content

Juan Antonio Mateo Rodríguez
Angela Francke
Anicel García Rodríguez

Abstract

In recent years, the increasing deterioration of environmental conditions at the global level has generated the search for information mechanisms on the behavior of individuals towards and in the environment. In this sense, explorations on environmental perceptions provide relevant data. The objective of this study is to design an instrument (survey) to explore the environmental perceptions of Cuban students at the Municipal University Center of Cumanayagua (CUM), course by meetings, on environment and sustainable development in accordance with the approved environmental policy. A survey is elaborated and validated to be applied to students enrolled in CUM careers using a Likert scale. By means of the factorial analysis, 20 variables grouped in 4 dimensions were established. It was determined, through the analysis with experts, that the questionnaire is correctly designed, current, relevant, understandable, valid and highly reliable, with a Cronbach's alpha coefficient of 0.908. The proposal of the instrument to explore the students' perceptions will allow identifying attitudes in order to improve the environmental dimension as a result of the educational and extension teaching process of the center and the achievement of commensurate performance in accordance with the demands of the present century by students, professors and other interested parties of the locality.

Article Details

How to Cite
Mateo RodríguezJ. A., FranckeA., & García RodríguezA. (2024). Design of an instrument to evaluate the environmental perception and sustainable development in cuban university centers. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 24, https://cu-id.com/1961/v24e04. Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/365
Section
Original Article

References

Abreu León, H. & Lozano Brito, C. L. (2015). Actividades para contribuir al cuidado y protección del medio ambiente en las primeras edades. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(1), 30-38.
Alea Garcia, A. (2006). Diagnóstico y potenciación de la educación ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo, Revista electrónica de pedagogía, 3(6), pp. 1-29.
Arce, R. E. A., Subirá, G. C., & Martínez, N. B. (2019). Evolución de la concepción de medio ambiente en estudiantes de pedagogía en educación básica. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(2), 2202-2202.
Borroto López, L.T. (2019). Universidad, comunidad y desarrollo sostenible. Una aproximación. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(1), pp. 291-294.
Calixto Flores, R. & Herrera Reyes, L. H. (2010). Estudio sobre las percepciones y la educación ambiental. Tiempo de educar, 11(22), pp. 227-249.
Calvo Roy, S. & Corraliza Gutierrez, J.A. (1994) Educación Ambiental. Conceptos y propuestas. CLS.
Capote Domínguez, T. E., González Hernández, G., & Perdomo Ogando, J. M. (2019). Actualización del diagnóstico en Educación Ambiental y Tarea Vida de los docentes de la especialidad Forestal de los Institutos Politécnicos Agropecuarios. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(3).
Cortés, M., & Iglesias, M. (2005). Generalidades sobre la Metodología de la Investigación. UNACAR.
Cuba. Asamblea Nacional del Poder Popular. (1997). “Ley 81 de Medio Ambiente”. Gaceta Oficial de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/busqueda-avanzada
Cuba. Asamblea Nacional del Poder Popular. 2019. “Constitucion de la Republica” de Cuba. Gaceta Oficial de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/busqueda-avanzada
Cuba. Ministerio de Educacion Superior. (2017). “Planes de estudio”. Gaceta Oficial de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/busqueda-avanzada
Cuba. Ministerio de Educacion Superior. (2022). Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias.. Gaceta Oficial de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/busqueda-avanzada
Cuéllar, R. L. M., del Río, S. M. P., & Hernández, B. V. (2012). Estrategia para la educación ambiental comunitaria en el Consejo Popular Vedado-Malecón. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo, 12(22).
Díaz-Canel Bermudez, M. & Núñez Jobel, J. (2020). Gestión gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10 (2), pp. 1-10. Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/
Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), pp. 27-36.
Goicochea, O. (2022). Nueva Ley con un enfoque ecosistémico para la gestión de los recursos naturales y el medio ambiente en Cuba. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo, 22(42). https://cmad.ama.cu/index.php/cmad.
González, B. Z., Sierra, V. P., Cárdenas, F. P., Muraira, Y. C., & Martínez, J. I. V. (2009). Percepción ambiental en estudiantes de secundaria. Revista Electrónica" Actualidades Investigativas en Educación", 9(3), 1-19.
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. & Black, W. C. 1999. Análisis Multivariado. Prentice Hall.
Hernández Sampieri, R. et al., (2000). Metodología de la Investigación. 4ta edición. Infagon Web.
Jaén, M., & Barbudo, P. (2010). Evolución de las percepciones medioambientales de los alumnos de educación secundaria en un curso académico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7, 247-259.
Lamorú Torres, P. A. & Pelegrín Mesa, A. (2011): Reflexiones acerca del grado de avance de la Contabilidad. Cofin Habana.
Martínez Blanco, D., Cañizares Roig, M., & López Gilbert, H. (2017). La educación ambiental en la carrera Contabilidad y Finanzas. Cofin Habana, 11(2), 33-45.

More Estupiñán, M. (2013). La incorporación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la didáctica de las ciencias de la naturaleza, en la educación primaria de Villa Clara, Cuba: Alternativas para su evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1), pp. 115-134.
Pérez Benítez, I. M. (2019). Algunas percepciones de los jóvenes cubanos acerca del medio ambiente y el desarrollo sostenible. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(3).
Pérez Borroto, M., Pérez, Rodriguez Perez, L., Reyes Ramirez, A. & Lopez Vázquez, B. A. (2011). Percepción ambiental en dos comunidades cubanas. Revista electrónica de medioambiente, 10, 13-29. https://derecho.ucm.es/data/cont/media/www/pag-41204/42PERCEPCI%C3%93N%20AMBIENTALMariaBorroto.pdf
Perez Miró, F. A., Perez Pelipiche, N., & Gutierrez Sánchez, M. (2019). “La tarea vida desde la formación inicial en el contexto de la Universidad de Oriente”, Quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas, Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: modelos, experiencias y propuestos. Ecuador.
Perez Oramas, N. & de la Torre Sanchez, C. J. (2006). Medio ambiente y percepción de la población en áreas del Parque Metropolitano de la Habana: el caso de los Consejos Populares del municipio Plaza de la Revolución, Cuba. Mapping, (114), 80-90.
Santana Hernández S. A. (2018) Evaluación de la calidad percibida de servicios en la Cafetería ¨El Palatino¨ perteneciente al Grupo Extrahotelero Palmares (Tesis de Maestria). Universidad de Cienfuegos.
Santos Abreu, I., Laportilla Estévez, N. D., & Castro Serrano, L. (2020). El perfeccionamiento de la educación ambiental en el Sistema Nacional de Educación como política pública en Cuba. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo, 20(38).