Software for environmental education of junior high school students.
Main Article Content
Abstract
The challenges of the Cuban Education now require every teacher to be more creative way that can address the educational process from a different perspective, oriented towards the training of adolescents to the environment and social life. However, in the educational practice of our schools do not get even boost the learning processes so that school to learn, knowledge and attitudes necessary to intervene in the environment. This account focuses on the renewal of ideas about learning activities, without sacrificing the valuable experience of our Pedagogy: one of them concerns the value of using a computer learning game as a means to support the work of students and teachers and can be an excellent way to enhance the comprehensive education of students in basic secondary education, without underestimating the importance of tele-class as a fundamental form of organization. In this sense we can confirm that through the game properly appropriated students of all environmental knowledge necessary to achieve these changes in attitude, and above all, sense of belonging in your area.
Article Details
References
Ayes, G. N. Divulgación Científica/ Medio Ambiente: Impacto y desarrollo/ G. N. Ayes .– La Habana: Editorial Científico- Técnica, 2003. --179p.
Beltrán Martínez de Castro, Margarita. El mundo en peligro/ Margarita Beltrán Martínez de Castro. -- México: Ed. Fernández, 1996 .– 64p.
Bustillas, Graciela. Técnicas participativas para la Educación Popular/ Graciela Bustillas, Laura Vorges.—San José: Edit. Alforja, 1996.-- 115p.
Castro Díaz- Balart, Fidel. Cuba. Amancecer en el tercer milenio/ Castro Díaz- Balart, Fidel.--Madrid: Ed. Debate, 2002.-- p.345- 350
Ciencias naturales ejercicios y actividades prácticas/ Miguel Ángel Fernández ... [et. Al.].—Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1990 .—312p.
Ciencias Naturales, BUP3°. / Miguel Ángel Fernández .... [et. Al.].—Madrid: Ministerio de Educación y Cultura, 1997.—394p.
Cuba. Ministerio de Educación. Estrategias, acciones y acuerdos del Seminario Nacional de Educación Ambiental MINED-CITMA, para la promoción de Educación Ambiental en el sector educacional para los cursos escolares 2003- 2004 y 2004- 2005/ MINED-CITMA.–Ciudad de La Habana: Ed. MINED-CITMA, 2003. – 7p.
Cuba. Ministerio de Educación. Precisiones para la dirección del Proceso Docente - Educativo/ Ministerio de Educación . -- [ s. i]: MINED, 2002.--35p.
Cuba. Ministerio de Educación. Programa de Informática Educativa para el período (1996-2000)/ MINED.—La Habana: [s. n], 1996.--6 h.
Educación Ambiental en la formación de los decentes/ Margarita Mc Pherson Sayú... [et. Al.].—La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2004.—366p.
Enfoque interdisciplinar en la Educación Ambiental / Josée de Felice.... [et. al.]. – España: Ed. Los libros de la Catarata, 1994 .—60p.
Esteva Boronat, Mercedes. El juego en la edad preescolar/ Mercedes Esteva Boronat.-- La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2001.—60p.
Fernández Sucasas, Josefa. Juegos y pasatiempos para la enseñanza de las matemáticas/ Josefa Fernández Sucasas, María Inés Rodríhuez Vela. –Madrid: Síntesis, 1991.—168p.
Fernández, Modesto. Política ambiental cubana. Reflexiones para un desarrollo sostenible. Cuba socialista (La Habana).—(6):2-14, 1997.
Gonzalez Soca, Ana María. Nociones de sociología, psicología y pedagogía/ Ana María González Soca, Carmen Reinoso Cápiro.—La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2002 .—315p.
Guillén, Carlos. Educación, medio ambiente y desarrillo sotenible. Toma de: Weboei@oei.es, 1999.
Huizinga, J. Homo Ludens. El juego y la cultura/ J. Homo Ludens Huizinga.-- México: Fondo de cultura económica, 1943.—139p.
Introducción a la informática Educativa/ Raúl Rodríguez Lamas ... [et. Al.]. – Universidad de Pinar del Río “Hermanos Sainz”: [s. n], 2000. – 151p.
Labañino Rizzo, Cesar A. Multimiedia para la Educación/ César A. Labañino Rizzo, Mario del Toro Rodríguez. –La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2001. –283p.
López Cerezo Y Sánchez, José M. CTS y cultura en el cambio de siglo/ José M. López Cerezo Y Sánchez.—Madrid: Biblioteca nueva, 2001.—89p.
López, Hurtado. La orientación como parte de la actividad cognoscitiva de los escolares/ Josefina López Hurtado.—p29- 47. En Selección de temas psicopedagógicos.—La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2000.
Marcen Albero, C. La integración de la Educación Ambiental en los currículos escolares/ C. Marcen Albero. --[s. l: s. n], 1988.—13p.
Nuñez Jiménez, Antonio. De la naturaleza y el hombre. Se puede vivir en Ecopolis. (La Habana), 6, (26): julio- diciembre, 2002.
________________. El valor de la naturaleza/ Pedro Ortega Ruiz, Ramón Mínguez Vallejos.-- Barcelona: Editorial Ariel, 2001 . -- p.205 – 229.
Palma de Arraga, Lilian. Multiplicidad de enfoques de la Educación Ambiental. Revista Iberoamericana de Educación. (Argentina),(16):1-4, 1994.
Pherson, Margarita. La Educación Ambiental en la formación de docentes/ Margarita Pherson.-- La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2004.—p85-109.
Silvestre Oramas, Margarita. Cómo hacer más eficiente el aprendizaje/ Margarita Silvestre Oramas, José Silverstein.—México: Ed. Ceide, 1999.—104p.
______________________________. Aprendizaje, educación y desarrollo/ Margarita Silvestre Oramas.—La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2001.—116p.
Situación Ambiental Cubana..... [et. al.]. -- La Habana: Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente, 2003 .—91p.
Timossi, Jorge. Juegos de apariencia/ Jorge Timossi. –La Habana: Unión, 1998 .—101p.
Toledo Benedit, Josefina. La Ciencia y la Tecnología en José Martí/ Josefina Toledo Benedit .—La Habana: Edicción Científico- Técnica, 2003