The Environmental Dimension in the management process

Main Article Content

Jesús Jorge Pérez García
Daniel Prieto García

Abstract

The introduction of the environmental dimension in the management process is critical to that plan, organize, develop and monitor the activities that have to do with the protection and care of the environment and the systematic evaluation of the management bodies and technical meetings workers so that they can be educational processes from the implementation of an Environmental Education Programme and other actions of self-diagnosis and monitoring of the environmental problems of the company and the surrounding community to contribute to its improvement or solution. This approach allows work to respond to one of the environmental problems were reported more frequently by specialists in the field, and to which are directed great efforts to transform; insufficient environmental education of the people, manifested in management structures of companies and other factors involved for lack of knowledge and integrity to discuss problems in instalments, without considering all factors acting and the responsibility of everyone in the transformations. The research work provides methodological aspects of how to introduce the environmental dimension through the development of a training program on environmental issues, which has objectives, contents, methods, schedule, methodological guidelines, and a number of consultation documents on content and methodological steps that are necessary to implement the program to managers, employees and community people.

Article Details

How to Cite
Pérez GarcíaJ. J., & Prieto GarcíaD. (2020). The Environmental Dimension in the management process. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 8(14). Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/98
Section
Original Article

References

Castro, F.1992.Cumbre de la Tierra Río 92, En: intervención del Presidente del Consejo de Estado y de Ministros, Río de Janeiro, junio 5.

CIGEA.1998. Memorias de la I Conferencia Internacional sobre Medio Ambiente y Desarrollo, CIGEA, Ed. Academia, Ciudad Habana, 475p.

CITMA.1997. Cuba: Medio Ambiente y Desarrollo, La Habana, p.19

CITMA.1997. Ley 81 de Medio Ambiente, Ciudad Habana, Ed. Política Ambiental.

CITMA.1999. Estrategia Ambiental Nacional, Reimpresión La Habana, 54p

CITMA. 1997. Informe del Estudio Nacional Percepción Ambiental.

CITMA. 1997. Ley 81 del Medio Ambiente, Dirección de Política Ambiental, p. 2, 22 y 47.

CITMA. 2000. Situación Ambiental Cubana. La Habana, p. 28.

Constitución de la República. 1976. Ciudad de la Habana, Artículo 27.

Cuba, (1998). CIGEA. I Convención Internacional sobre medio ambiente y desarrollo. Memorias, Palacio de las Convenciones. ( p.p. 5-74, 213-229, 370-385). Habana: Academia. CITMA

Cuba, (1998). Ministerio de Educación y Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. Acuerdo de colaboración 1998-2000. Habana.

Cuba, (1998). Ministerio de Educación y Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. Convenio de Cooperación y Trabajo Conjunto sobre Educación Ambiental. Habana.

ENEA. 1997. Estrategia Nacional de Educación Ambiental. La Habana, p. 13.

Macferzon Lanza Margarita. Estrategia para la incorporación de la dimensión ambiental en el planeamiento curricular de la licenciatura en Educación. Tesis de Maestría. La Habana1998.

Neoliberalismo, Globalización y Medio Ambiente. Mesa Redonda. II Congreso de Educación Ambiental. La Habana 1999.

PCC.1996. Documentos y Resoluciones al V Congreso del PCC, La Habana.

Pérez Garcia Jesús Jorge. PEASEP "Proyecto de Educación Ambiental en el Sector Empresarial y Productivo". Pinar del Río, 2002.

Pérez García Jesús Jorge. Estrategia para la Educación Ambiental en la comunidad rural La Jutia. Sector Empresarial y Productivo". Pinar del Río, 1997.

Pinar del Río, (1998). CITMA. Estrategia Ambiental Provincial. Cuba.

Pinar del Río, (1998). CITMA. Estrategia Provincial. de Educación Ambiental. Cuba.