Didactic strategy in the subject of agricultural law to strengthen environmental education in marketing
Main Article Content
Abstract
The marketing of agricultural products in Cuba has evolved in history since the first institutions of Agrarian Law and needs to be perfected from its management form to minimize damage to the environment. The professors of the Department of Law at the University of Sancti Spíritus “José Martí Pérez” have detected insufficiencies in the integration of technologies into environmental education to minimize damage to the environment. The objective of this article is to present a didactic strategy to achieve environmental education in the marketing of agricultural products. The methods used are analysis and synthesis, historical-logical, document analysis, observation, survey and interview. The theoretical result is to add environmental education as a quality within the teaching-learning process in the Agrarian Law subject and the main practical result is the structuring of a didactic strategy focused on the integrated use of Information and Communication Technologies.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arriaga Delgado, W., Bautista Gonzales, J. K., & Montenegro Camacho, L. (2021). Las TIC y su apoyo en la educación universitaria en tiempo de pandemia: una fundamentación facto-teórica. Conrado, 17(78), 201-206.
Barrera-Algarín, E., Sarasola-Sánchez-Serrano, J. L., Fernández-Reyes, T., & García-González, A. (2021). Déficit en la formación sobre altas capacidades de egresados en Magisterio y Pedagogía: Un hándicap para la Educación primaria en Andalucía. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 209-226.
Bernaschina, D. (2023). El arte ecológico como herramienta para la educación ambiental y la adaptación al cambio climático: Reflexiones y estrategias educativas. Revista Educación Ambiental y Sostenibilidad: REAYS, 5(2), 2103.
Bosmenier Cruz, R. (2017). Una propuesta de formación jurídica para los directivos de la Educación Superior en Cuba. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 140-146.
Castro Acevedo, G. D. P., Borges Machín, A. Y., Rodríguez González, D. R., & Mederos Jiménez, Y. (2023). Formación ambiental en la educación de postgrado a distancia en tiempos de COVID-19. Mendive. Revista de Educación, 21(4).
Cejas León, R. (2018). La formación en TIC del profesorado y su transferencia a la función docente: tendiendo puentes entre tecnología, pedagogía y contenido disciplinar. [Tesis Doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=UWjyw32o51k%3D
Gamboa, Y. L. (2023). Educación ambiental para la conservación de propiedades farmacológicas en plantas medicinales. Comunidad sabanilla. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo, 23. https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/355/799
Gual Ramos, J. F. (2023). El Blog como estrategia didáctica en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Derecho Agrario. Opuntia Brava, 15(1).
Gual Ramos, J. F. (2024). La plataforma Moodle en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Derecho Agrario. Mendive. Revista de Educación, 22(1).
Horruitine Silva (2020). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria (Cuba).
López Catálan, L., Catálan, B. L., & Vázquez, Á. M. D. (2019). Web promotion, innovation and postgraduate e-learning programs. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (11), 47-59.
Melo Hernández, M. E. (2018). La integración de las TIC como vía para optimizar el proceso enseñanza-aprendizaje en la educación superior en Colombia.
MES (2022). Resolución No. 47/22 “Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del Trabajo Docente y Metodológico para las carreras universitarias.”.
Morales Valero, M., Navarro, X. R., & Velasco, M. S. (2021). La política evaluativa de formación profesional en España. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 587-606.
OEI (1997). VII conferencia Iberoamericana de Educación. Declaración de Mérida. Revista Iberoamericana de Educación, (15), 185-209.
PCC (2017). Plan para el desarrollo económico y social hasta 2030: propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos. In VII Congreso del Partido Comunista de Cuba.
PCC (2021, June). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2021-2026. :In: Documentos del VIII Congreso del Partido, aprobados por el Comité Central del PCC en junio del.
PCC (2021). Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026
Real Academia Española. (2021). Diccionario de la lengua española. Vigésima segunda edición. https://dle.rae.es/
Rodríguez del Castillo, M. A., & Rodríguez Palacios, A. (2011). La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. Resultados científicos en la investigación educativa, 22-40.
Sánchez Riesgo, D., Mirabal, G. M. J., Pérez, A. G., Morales, G. E. Á., & Gil, H. C. R. (2022). Sistema de actividades para la educación ambiental en los alumnos de la educación primaria. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo, 22(42). https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/321/701