Environmental education and popularization strategy: A vision from the National Aquarium of Cuba

Main Article Content

G. García Montero
K. Smith Rodríguez

Abstract

An improved update of the texts that were written more than 30 years ago at the National Aquarium of Cuba is presented, which has contributed to guaranteeing the continuity of environmental education that began 60 years ago. In light of the updating of these documents, the Strategy for Education and Popularization of Science of the institution is presented, which inserts as a novel aspect the concept of popularization of science in the Institution, an essential element in the knowledge and understanding of the results of science. immediately and effectively, with the aim of preparing people who are more aware and sensitized to the protection of the sea, the coastal zone and its valuable resources. The Strategy includes the “National Aquarium Environmental Education Program” that is nourished this time by three subprograms: Non-Formal, Formal and Audiovisual Media, which offer a vision of their general and specific objectives, as well as the methodology used and the evaluation of educational work. The subprograms contemplate programmatic activities that have reached more than 30 million visitors in the last 40 years. Statistical data is offered on the high numbers of participants in circles of interest that have been held since 1974 and on the Children's Scientific Conferences, scientific publications for children, young people and adults, and other events that have been held since 1994. Many others are also included. audiovisual activities and products, which are developed for the benefit of visitors and the population in general, both in the Aquarium and outside of it, all of which reinforces the importance of the strategy described.

Article Details

How to Cite
García Montero G., & Smith RodríguezK. (2024). Environmental education and popularization strategy: A vision from the National Aquarium of Cuba. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 24, https://cu-id.com/1961/v24e03. Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/364
Section
Original Article

References

Bosque, R., Osorio, A., y Merino, T. (2016). Educación ambiental para el desarrollo sostenible: contribución del CEEA-GEA. 5(20), 65-72. doi: 10.21774/ctx.v5i20.759 (2016)
Castro Ruz, Fidel (1959). Nuestro Acuario Nacional: orgullo nacional. Revolución, 26 de septiembre.
Castro Ruz, Fidel (1983). Discurso Acto central por el Día de los Niños. Jardín Botánico Granma,17 julio.
Fernández, R., Martínez, A. y Bosque, R. (2018) El perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en la educación primaria. Ideas rectoras y consideraciones generales. VARONA, 67, julio-diciembre.
Fragoso, A.J.. Santos, I. y Aguiar, E. (2017) La educación ambiental para el desarrollo sostenible desde un enfoque ecosistémico. VARONA, 01, Esp.
García Montero, G., Martínez, J.M, Iturralde Vinent, M. y otros (2017). Zonas Costeras de Cuba: importancia, protección y usos sostenible. Editorial Científico-Técnica,
González Ruiz, M; García Montero, G. y Montolio Fernández; M. (2003) Educación ambiental para comunidades costeras. Save the Children, 78 p.
Guerra, M. Covas, A y Santos, A. (2018) Nuevas perspectivas para la educación ambiental en la educación de adultos. VARONA, Edición especial.
Palenzuela, R.F., Martínez, A. y Bosque, R. (2018) El perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en la educación primaria. Ideas rectoras y consideraciones generales. VARONA. 67, julio-diciembre.
Pérez, J.E., y Santos, I. (2017) La educación ambiental para el desarrollo sostenible en la formación del profesional en las escuelas pedagógicas. VARONA, Edición especial, mayo-agosto.
Ronda Pupo, G.A (2021). Estrategia. Qué es, origen, definición según autores, tipos. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/un-concepto-de-estrategia/.
Sabaté, F. (2023) Marco conceptual sobre el monitoreo de la calidad educativa. Documento encargado por la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago).
Santos, I. (2009) Estrategia de formación continuada en educación ambiental para docentes. Cuba Medio ambiente y Desarrollo; 9 (17).
Santos, I. y Villalón, G. (2018) La educación ambiental para el desarrollo sostenible desde la gestión, investigación e innovación educativa en la formación y desempeño del profesional de la educación. VARONA, Edición especial.
Santos, I., Laportilla, N, Castro, L. (2020) El perfeccionamiento de la educación ambiental en el sistema nacional de educación como política pública en cuba. Cuba Medio Ambiente y Desarrollo (20) 38.
Santos Abreu, et al. (2024). Actualización de la educación para el desarrollo sostenible como política pública en Cuba. Presentado en el XIV Taller Internacional “Universidad, Medio Ambiente, Energía y Desarrollo Sostenible”. Congreso Universidad. 11(1) (enero-abril).
SEMARNAT (2006). Estrategia nacional de educación ambiental para la sustentabilidad en México. Primera edición.
Valdés Valdés. O. (2020). La educación ambiental y protección de la biodiversidad de proyectos y programas en Cuba. Reunión Internacional de Expertos en Educación Ambiental ACTAS. Nuevas propuestas para la acción. Santiago de Compostela, noviembre 15-24.
Valdés Valdés, O., Llivina Lavigne, M., Abreu Mejía, D., Miranda Lena, T. & Reinoso Cápiro, C. (2021). Los problemas del medio ambiente: la Educación para el Desarrollo Sostenible en las escuelas, familias y comunidades. LIBRO 1, Sello Editor EDUCACIÓN CUBANA Dirección de Ciencia y Técnica – MINED. Habana, Cuba.