Environmental training the teacher of the primary education for treatment is the results of studies to risks in coastal ecosystems

Main Article Content

Blanca Yudith Matos Pons
Weyler Uguarte Alba
Héctor Márquez Lórez
Kirenia Matos Guzmán

Abstract

The problems that currently affect environment on the planet are increasingly serious. Marked by risks not only human beings but also to ecosystems. Marked by risks not only human beings but also to ecosystems. Unfortunatly immediate prospects place the risks of hydrometeorological phenomenon as part of the problems that affect many countries on the planet. Cuba, is part of the international community, establishes measures against the hydrometeorological risks to which fragile coastal ecosystems are exposed, which are increasingly intense. As part of these measures is the treatment from different training spaces. In this sense, the existing problems in the environmental training primary education teachers for the treatment of the results of risk studies before hydrometeorological phenomenon in coastal ecosystems are identified a need for study. It is instituted as a proposed objective to increase the environmental training of primary education teachers in the treatment of results of risk studies before micrometeorological phenomenon in coastal ecosystems. To achieve this, the witch.

Article Details

How to Cite
Matos PonsB. Y., Uguarte Alba W., Márquez LórezH., & Matos GuzmánK. (2024). Environmental training the teacher of the primary education for treatment is the results of studies to risks in coastal ecosystems. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 24, https://cu-id.com/1961/v24e02. Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/363
Section
Original Article

References

AMA. (2016). Lineamientos metodológicos para la realización de los estudios de peligro, vulnerabilidad y riesgos de desastres sanitarios en la población animal. La Habana. Cuba.
Bosque, C. R, Merino, T. y Fundora, J. (2002), Material básico: Educación ambiental para el desarrollo sostenible.
Cantú-Martínez, P. C. (2014). Educación ambiental y la escuela como espacio educativo para la promoción de la sustentabilidad. Revista Electrónica Educare.
Charbonet Martell, M.E. (2009). Mejoramiento del desempeño profesional pedagógico para la educación ambiental de los profesores de ciencias naturales en los preuniversitarios. Una estrategia pedagógica. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Ciudad de La Habana.
Cervantes, J. (2006) Estrategia educativa para la formación ambiental del ingeniero electricista
CITMA (2016). Estrategia Ambiental Nacional 2016/2020. http://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2727/1/Estrategia%20Ambiental%20Nacional%202016-2020.pdf.
CITMA (2017) Plan de Estado para el enfrentamiento al cambio climático. Tarea Vida.
Colectivo de autores (2004), “La Educación Ambiental en la formación de docentes”, Editorial Pueblo y Educación
Consejo de Defensa Nacional. Directiva No.1del Vicepresidente del Consejo de Defensa Nacional de la República de Cuba. Para la planificación, organización y preparación del país para las situaciones de desastres, (2022).
Constitución de la República de Cuba Artículo 75. La Habana., (2019).
Curso optativo de la Maestría en Ciencias de la Educación. Recuperado de http://educaciones.cubaeduca.cu/medias/pdf/897.pdf
García, M. (2018) La Formación Permanente del Profesorado como orientador familiar.
Guash, F. (2006). Estrategia prospectiva para la prevención de desastres a nivel local en Cuba.
Jiménez, O (2021) La educación para la percepción de riesgos de desastres en la escuela secundaria básica en Cuba
Ley del Sistema de los Recursos Naturales y el Medio Ambiente, en el Capítulo IX de Educación Ambiental. Artículo 147; 2019. , 147 (2019).
Merino Gómez, T. (2010). Estrategia pedagógica de educación ambiental para preuniversitario. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Ciudad de La Habana.
Milanés. B (2018) Universidad de la Costa EDUCOSTA
Mpherson, M. (2005). Estrategia para la incorporación de la Educación Ambiental en el planeamiento curricular de la Licenciatura en Educación.
Núñez, L., Espina, M. y Vega, M. (2008). Perspectiva metodológica en las percepciones socioambientales: Población cubana y comunidades locales. La Habana: Editorial Caminos.
Pentón, F. (2012). La prevención del riesgo asociado a desastres naturales: Guía práctica para actuar en situaciones de peligro. España: Editorial Academia Española.
Peña, Y. (2011). Actuando… percibirás. Una propuesta de procedimientos metodológicos grupal para la caracterización de la percepción del medio ambiente escolar (Tesis de diplomado). Universidad de La Habana, Cuba.
Relaño, L (2010) Estrategia pedagógica de educación ambiental comunitaria.
Roque Molina, M. (2003). Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos de nivel superior, orientada al desarrollo sostenible. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana.
Santos, I. (2015). El perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el sistema nacional de educación de Cuba. Retos y perspectivas [Folleto del Curso 10]. Pedagogía. La Habana: Órgano Editor Educación Cubana.
Santos I. y Mpherson M. (2009) Didáctica de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible. La Habana,
Serrano, H. (2011). Estudios de peligro, vulnerabilidad y riesgos. Grupo de evaluación de riesgos (Informe de investigación). Agencia de Medio Ambiente.
Ugarte, W (2003) Educación Ambiental sobre Contaminación Sonora, por vía no formal, para adolescentes de 8vo grado de la Escuela Secundaria Básica Urbana “Máximo Gómez Báez”.
Valdés Valdés, O. (1992). ¿Cómo desarrollar la Educación Ambiental en las escuelas urbanas? Editorial, Pueblo y Educación. p.6.
Valdés Valdés, O. (1995) La Educación Ambiental para el desarrollo sostenible en las montañas de Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Valdés Valdés, O. y Ferradas Mannucci, P. (2001) “A Prepararnos” Ministerio de Educación.