A proposal of periodization of the historical development of environmental education (First Part)

Main Article Content

Martha G. Roque Molina

Abstract

The first part of the article exposes three of five stages of the periodization. According to the author, the peculiarity of the environmental dimension of education can be identified in these historical stages, from certain regularities through the historic analysis of these regularities. The author studies, from a materialistic and dialectic perspective, the ethical basis of each trend of the environmental dimension of education.

Article Details

How to Cite
Roque MolinaM. G. (2002). A proposal of periodization of the historical development of environmental education (First Part). Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 2(2). Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/32
Section
Original Article

References

Abentofail. El filósofo autodidácto. En: Proyecto filosofía en español Ediciones Digitales Islámica. www.filosofía.org ///

Di Castri. (1981): La Ecología Moderna: génesis de una ciencia del hombre y de la naturaleza. Correo de la UNESCO París 6-11 .

Gadotti Moacir. (2000): Historia de las ideas pedagógicas. México. Siglo XXI. 355p.

López, J. Et al (2000): Fundamentos de la Educación. La Habana. Pueblo y Educación. 135 p.

Marx, C. (1976): Contribución a la Crítica a la Economía Política. Madrid Edit. Comunicación.

Colom, A. (1995). Valoraciones pedagógicas del medio a través de la historia. Madrid. Fundación Universidad Empresa- Universidad Nacional a Distancia. 50 p.

Pabón M. La escuela activa como antecedente de la educación. Revista de Ciencias Humanas. No 27.

Palacios, J. (1979). La Cuestión Escolar. Barcelona. Edit. Laia. 556 p.

Saviani, D. (1983). As teorías da educacao e o problema da marginalidade. Sao Pablo, Cortez Editora. 96 p.

Rousseau J.J. Emile ou De L´éducation http://www.ricochet-jeunes.org/es/biblio/base1/emile.htm

UNESCO. (1991). Harmonizing humanity and the earth: towards sustainable development Changing minds. Earthwise.A selecction of artivles. París. 15-21

Sureda J, y Colom A. (1989). Pedagogía Ambiental. Barcelona. Edit. Ceac. 131 p.

Valera, O. (1997). Fundamentos Psicológicos de las corrientes y teorías pedagógicas contemporáneas. Sus implicaciones para la educación en Latinoamérica. Curso 54. La Habana, Congreso Pedagogía ´97.