Strategic actions of environmental education in the Municipality of Moron

Main Article Content

Yudisley Ramírez Rojas

Abstract

The purpose of the research presented is to design environmental education actions that promote an adequate environmental culture in the students of the Roberto Rodríguez Fernández, Basic Secondary School (ESBU) and other residents of the Southern Popular Council Community of the Morón municipality, attending to community sociocultural work. Methods such as historical-logical, analysis-synthesis were used. Among the techniques applied, is the in-depth observation of the process. The actions, which is the practical contribution of the research, are based on the analysis of the main manifestations in the study of the object of the research, as well as the systematization of the theoretical references assumed about environmental education, environmental culture and of community sociocultural work, which means the central role of culture and the need for participation. The proposed actions are structured along two lines: training and promotion.

Article Details

How to Cite
Ramírez Rojas Y. (2022). Strategic actions of environmental education in the Municipality of Moron. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 22(42). Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/319
Section
Original Article

References

Almeida, C. R. R. (2017). Etología humana y educación. El nexo teórico omitido. Revista Conrado, 13(57), 205-212.
Barrial Martínez, A. M. (2017). Estrategia de educación ambiental en la comunidad" El Vizcaíno" del municipio Pinar del Río, Cuba (Doctoral dissertation, Universidad de Pinar del Río" Hermanos Saíz Montes de Oca". Centro de Estudios de Medio Ambiente y Recursos Naturales.).
Calixto R. (2012). Investigación en educación ambiental, [HTML] scielo.org.mx
de Burgos Jiménez, C. J. (2018). Un análisis ambiental desde la perspectiva educativa en Ecuador. Revista Científica Agroecosistemas, 6(2), 168-177.
Figueredo Figueredo, A. L., Martínez Roselló, M. M., & Figueredo Matos, M. D. L. C. (2017). Aproximación a la visibilidad de la educación ambiental en Revistas Científicas Cubanas. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 115-121.
Garea Moreda, B. (2014). Cambio Climático y Desarrollo Sostenible. Bases Conceptuales para la Educación en Cuba. Instituto Superior de Tecnologías y Ciencias Aplicadas. Editorial Educación Cubana.
Iturralde, M. (2017). Protege a tu familia de las consecuencias del cambio climático. Pueblo y Educación.
Mcpherson, M. (2004).La educación ambiental en la formación de los docentes. Cuba. Pueblo y Educación.
Medina, I.F. (2018). La investigación de la educación ambiental en América Latina. 16(113) ,8-9.
Pérez Díaz, N., Suero Gutiérrez, L., Veliz Gutiérrez, J. Á., Linares Guerra, E. M., & Pérez Rodríguez, E. (2019). Acciones estratégicas de educación ambiental en la comunidad La Majagua para su desarrollo local. Cooperativismo y Desarrollo, 7(3), 406-419.
Pulido Capurro, V., & Olivera Carhuaz, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. Revista de investigaciones Altoandinas, 20(3), 333-346.
Requeiro, A.R (2017). Etología humana y educación. El nexo teórico omitido, 205-212.
Rojas, B (2016).Participación comunitaria de jóvenes en Cuba para el desarrollo social. (Tesis de Doctor en Ciencias). Universidad de la Habana.
Salas-Canales, H. J. (2021). Educación ambiental y su contribución al cuidado y protección del ecosistema. Fides et Ratio-Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 21(21), 229-246.
Santos, I. (2002). Estrategia de Formación continuada en educación ambiental para docentes [tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”, Villa Clara.
Sarango Rodríguez, J. A., Sánchez Gálvez, S., & Landívar, J. (2016). EDUCACIÓN AMBIENTAL.:¿ POR QUÉ LA HISTORIA?. Revista Universidad y Sociedad, 8(3), 184-187.
Vázquez Luis, M. M., Rojas Hernández, B., & Sánchez Santamaría, A. G. (2018). Participación comunitaria de los jóvenes en Cuba para el desarrollo social. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(2), 178-204.
Velásquez, Y. (2021).Educación Ambiental en el desempeño en la Empresa constructora de obras varias. (Tesis de Doctor en Ciencias).Universidad de Pinar del Río.
Vento, R. (2018).Metodología de diagnóstico ambiental. (Tesis de Maestría en Ciencias).Universidad de Pinar del Río.
Viera Hurtado, Yeney, González Peña, Jorge Oscar, & Quintanilla Gómez, Félix Felipe. (2017). La educación ambiental desde lo curricular: tarea pendiente en la formación de los futuros profesionales EDUMECENTRO, 9(4), 245-249. Recuperado en 20 de septiembre de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000400020&lng=es&tlng=en.