Community participation. Promoting change from environmental education

Main Article Content

Blanca Margarita Ungo Carrasco
Belkis Rojas Hernández

Abstract

The present investigation fixed its investigative bases in the diagnosis of the environmental participation of the residents of the popular council Ceferino Fernández in Pinar del Río city. Identifying the main elements that characterize the popular council is about to generate new spaces participatory and to already strengthen those existent, from the environment of the formal and not formal Environmental Education, for the administration environmental local of that problem. The community social actors, perceive the problem as unaware to their punctual actions in the community. It is considered that the proposals and initiatives to favor the environmental participation you decisive restitution in the achievement of political public efficient that stimulate local actions where the population acts in a conscious way and the voluntary exchange is enhanced between public organizations and beneficiaries. We center ourselves in the results of this diagnosis to contemplate ways of community participation that starting from political public they foment the training for the participation environmental. The investigation was made to diagnose the understanding, generalization and regulation of how, why, where and for what reason to participate, in the search of an appropriate level of social mobilization from the environmental education. 

Article Details

How to Cite
Ungo CarrascoB. M., & Rojas HernándezB. (2020). Community participation. Promoting change from environmental education. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 16(31). Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/231
Section
Original Article

References

Bedoy, V La historia de la Educación ambiental: reflexiones pedagógicas. (http://educacion.jalisco.gob.mx/consulta/educar/13/13Bedoy.html).

CD de Educación Ambiental para Educadores y Comunicadores (1994). Desarrollo Sostenible. (Alianza para el desarrollo sostenible de Centroamérica, firmada por los gobiernos de Centroamérica en 1994)CCAD. Costa Rica.

______________. (2007). Discurso en la Conferencia sobre medio ambiente y desarrollo, en Río de Janeiro, Brasil (12 de junio/1992). Periódico Granma, 3 de febrero/

Cruz, R. (2008). La cultura ambiental desde la educación. (www.elsiglodedurango.com.mx)

Estrategia Nacional de Educación Ambiental. (1997). La Habana, Cuba.

Estrategia para el desarrollo sostenible en América Latina. Sitio:www.emagister.com/la-educacion-ambiental-formal-formal-cursos-1027702.htm

González, M. (2003). Desarrollo comunitario sustentable. Propuesta de una concepción metodológica en Cuba desde la Educación Popular. Tesis en opción al grado de doctor en Ciencias de la Educación. (Soporte digital).

Leff, E. (2000) .Simposio Regional sobre Ética y Desarrollo Sustentable, 2002, citado en Resolución de los Delegados del IV Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental. La Habana, Cuba.

Roque, M. (1998) La Educación Ambiental en el Contexto Cubano. Memorias I Convención internacional sobre Medio Ambiente y Desarrollo.

Roque, M. (s/a) Una concepción educativa para el desarrollo de la cultura ambiental desde una perspectiva cubana. IV Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental. Centro de Información, Gestión y Educación Ambiental. Ministerio de Ciencia, tecnología y Medio Ambiente. (Soporte digital)