Environmental Education Program from Sociocultural Animation on community water management
Main Article Content
Abstract
Water issues presented today worldwide as one of the most serious issues facing the planet related environmental crisis. In the province of Pinar del Rio, Cuba, has expressed an historical problems with drinking water, mostly due to inadequate management of population on this resource, so this research is aimed to seek a solution to the following scientific problem: How to help improve the community management of water in the cast Hermanos Cruz from Pinar del Rio, Cuba? Environmental Education Process from Sociocultural Animation on community water management: Accordingly the following object is set. As a general goal: Designing a Program Environmental Education from Sociocultural Animation aimed at achieving an appropriate community management of water in the cast Hermanos Cruz from Pinar del Rio, Cuba. Explanatory strategy type is used, with qualitative and quantitative methods and techniques and the sample is composed of three CDR of Hermanos Cruz cast. With the implementation of the designed instruments showed that any action does not develop towards improving community management of water, the residents of this community show insufficient knowledge about the necessity and importance of saving water in the community, which is evident in their attitudes. So we will contribute with a practical proposal for an environmental education program from sociocultural animation that achieves the changing attitudes and behaviors related to community water management, which will be vital as it contributes to the conservation and proper utilization of this precious liquid
Article Details
References
Márquez Delgado, DL; Casas Vilardell, M y Jaula Botet, JA. 2012. Estrategia de formación ambiental en la Universidad de Pinar del Río, Cuba. DELOS: Desarrollo Local Sostenible (Vol 5, Nº 14) Recuperado de : http://www.eumed.net/rev/delos/14/dvb.html
Bayón Martínez, Pablo. "El Medio ambiente, el desarrollo sostenible y la educación." Revista Educación. La Habana. 2002. Nro. 105. Recuperado de : http://biblioteca.filosofia.cu/
Ayes Ametller, GN. 2004. Desarrollo Sostenible y sus retos. Editorial Científico Técnica. La Habana. P: 15.
Santos Abreu, Ismael; Mc Pherson Sayú, Margarita; Villalón Legrá, Georgina; Marimón Carrazana, José Antonio; Fernández Palenzuela, Reinaldo; Parada Ulloa, Adaris; Pérez Borroto, Teresa y Merino Gómez, Tania. 2009. Didáctica de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible. Curso 37. Recuperado de: www.cubaeduca.cu/medias/pdf/4768.pdf
Roque Molina, MG. La educación ambiental: Acerca de sus fundamentos teóricos y Metodológicos. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo; Revista electrónica de la Agencia de Medio Ambiente. Año1, No.1, 2001 ISSN-1683-8904. Recuperado de: ama.redciencia.cu/articulos/1.04.pdf
Informe de las Naciones Unidas sobre el Desarrollo de los Recursos Hídricos en el Mundo. 2003. Agua para todos. Agua para la vida. Ediciones Unesco. Recuperado de: www.unesco.org/water/wwap
Constitución de la República de Cuba. 2010. Editora Política. La Habana, Cuba.
Hernández, S. R. 2006. Metodología de la investigación cuantitativa. 2da Edición. Cuba.
Rodríguez, G. G. 2006. Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Félix Varela. La Habana, Cuba.
Oficina Nacional de Estadística. 2010 Estadísticas del medio ambiente en la Revolución. Recuperado de: www.one.cu/publicaciones/provincias_masinf/pinar%20del%20rio.htm
Machín Rodríguez, N. 2006. Calidad Ambiental de la ciudad de Pinar del Río. Cub@: Medio ambiente y Desarrollo; Revista electrónica de la Agencia de Medio Ambiente. Año 6, No. 10, 2006 ISSN: 1683-8904. Recuperado de: ama.redciencia.cu/articulos/1.04.pdf
Cembranos, F; Montesino, DH y Bustelos, M.1994. La Animación Sociocultural: Una Propuesta Metodológica. Editorial Popular, s.a. España.
Montané Caballero, S. 2013. Animación Sociocultural en familias de niños con necesidades educativas especiales. Pertenecientes a un Centro Médico Psicopedagógico. ISSN: 9783847354413. Recuperado de: www.bookdepository.com
Equipo de Educación Popular del Centro Memorial Dr. Martin Luther King Jr. Técnicas Participativas. 1999. Colección Educación Popular de Cuba. Editorial Caminos. La Habana, Cuba.
Agua para todos. Agua para la vida. Informe de las Naciones Unidas sobre el Desarrollo de los Recursos Hídricos en el Mundo. 2003 unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129556s.pdf