Developing process Strategy of Enviroment Education in the Vizcaino Community Pinar del Río, through a communal socio-cultural working.

Main Article Content

Angélica María Barrial Martínez
Dora Lilia Márquez Delgado
Saíra Montané Caballero

Abstract

This investigation has as main goal to design environment education strategy which promotes a proper environment culture in those inhabitants who live in the Vizcaíno community attending to a communal socio-cultural working. The theorical references are systematized in order to develop this process from a communal socio-cultural working dynamic and its implementation through a suitable strategy. This investigation is classified as explicating attending to its sort and several methods were used to achieve it. Among them is right to name: Synthesis, Systemic, Ethnographic, as well as Investigation- Action Participation.Several techniques were applied too, such as: Deeping interview, brainstorming, discussing in groups, debates, documental analysis.This strategy as such, mean while is a practical contribution as investigation it is stated by an analysis of the chief manifestations while studying the investigation goal, in the same way goes the theorical references assumed about environment education, environment culture, communal socio-cultural working, so it means the main role of culture, and the necessity to get people involved to profit a real participation on it. This strategy is divided by two basic convenient lanes: environment training and the environment promoting too.

Article Details

How to Cite
María Barrial MartínezA., Márquez DelgadoD. L., & Montané CaballeroS. (2020). Developing process Strategy of Enviroment Education in the Vizcaino Community Pinar del Río, through a communal socio-cultural working. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 15(28). Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/207
Section
Original Article

References

Jaula, J. A. (2003). Sobre el reto de la universidad ante la la protección del medio ambiente y el desarrollo sustentable. En Guayana Sustentable 4. Educación, productividad y vida. (p-27). Caracas: Ed. Universidad Católica "Andres Bello".

Leff, E.(1998) La capitalización de la naturaleza y las estrategias fatales del crecimiento insostenible. Saber Ambiental: Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. Editado por Siglo XXI y PNUMA, México.

CITMA, & CIGEA. (2010). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. Cuba.

Mateo Rodríguez, José M. (2001) La cultura de la naturaleza como base de la educación ambiental. Anuario de Ecología, Cultura y Sociedad, Año 1, No 1.

La O Duarte,Y; La O Duarte, Y. y Ramos, E.(2012) La educación ambiental una necesidad contemporánea. DELOS: desarrollo local sostenible. Vol 5,No 14.

Bedoy Velásquez, Víctor. (2013) La historia de la educación ambiental: reflexiones pedagógicas. Disponible en: http://educacion.jalisco.gob.mx/consulta/educar/13/13Bedoy.html

Castro, Aurora y Balzaretti, Karin. (2013)La educación ambiental no formal, posibilidades y alcances. Disponible en: http://educación.jalisco.gob.mx/consulta/educar/13/13auror.html

Hernández Rodríguez, Guillermo.(2006) Algunos momentos puntuales en la evolución del concepto de cultura. Selección de lecturas sobre promoción cultural. Centro Nacional de Superación para la Cultura. Ciudad de la Habana, p-17 y 18.

Ortiz, Fernando.(2011) El concepto de cultura. Catauro. Revista Cubana de Antropología. Año 12, No 23. p-133 y 134.

Almazán, S. y Torres, P.(2006) El valor de la cultura. En Panorama de la cultura cubana. Antología .Editorial Félix Varela. La Habana, Cuba.

Deriche, Yamilé.(2006) Desarrollo Comunitario de la Coordinación a la Integración. Selección de Lecturas sobre Promoción Cultural. Centro Nacional de Superación para la Cultura. Ciudad de la Habana, p-123.

Dávalos, R.(2002) La Participación y la comunidad. La Habana, p-45.

Romero, M.(2012) Apuntes sobre trabajo comunitario. Alejandro, M; Romero, M y Vidal, J. ¿Qué es la educación popular? Editorial Caminos. La Habana, Cuba.

Ramos Núñez, A. (2008). Fundamentos del proceso de formación de formadores de directivos del sistema institucional de la Cultura de Pinar del Río. Pinar del Río: Tesis en opción al Título Académico de Master en Ciencias de la Educación. Centro de Estudios de la Educación Superior (CECES).