The use of familiar experiences as a pedagogical resource to favor the environmental education in primary teaching

Main Article Content

Juan Raciel Suárez Suárez
Beralia Suárez Torres
Yolexis Raciel Suárez Suárez

Abstract

This investigation was done in the Primary School “José Coello Ortiz” in Urbano Noris Municipality, Holguin. This research used familiar story and experiences to help in the education of scholars and mainly to foster the environmental education.


For this purposes, a family of educators elaborated a set of texts that express their experiences in a direct contact with nature and a series of situations that require a certain behavior to protect the environment.


Taken their stories, the educators prepared different activities which were developed in class and contextualized to each subject in the school according to possibilities the teaching process offers.


The result of these activities demonstrated that is possible to influence favorably to achieve better result in the environmental education.

Article Details

How to Cite
Suárez SuárezJ. R., Suárez TorresB., & Suárez SuárezY. R. (2020). The use of familiar experiences as a pedagogical resource to favor the environmental education in primary teaching. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 14(27). Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/198
Section
Original Article

References

Arés, P. 2002.” Mi familia es así”. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2002.

_________ 2002. Psicología de Familia. Una aproximación a su estudio. La Habana, Editorial Félix Varela,
Brito, T.2002. La educación familiar. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Castro, P L.1990. Qué es la familia y cómo educa a sus hijos. La habana, Pedagogía Cubana. Vol. II, No. 5:4-10, enero-marzo,
_________ 1997. Cómo la familia cumple su función educativa, La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Castro, P.L., Núñez, E. y otros. 2005. Familia y Escuela. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Fernández, A. (2007). “¿Cómo promover la interrelación de la escuela, la familia y la comunidad desde la diversidad educativa?”. La Habana, Congreso Internacional Pedagogía 2007, Curso 39, 2007.

Gervilla, E. y otros. 2003. Educación Familiar. Nuevas relaciones humanas y humanizadoras. Madrid, Editorial Narcea.
Martí, J. 1975. Obras Completas, en 28 tomos, tomo XIX. La habana, Editorial de Ciencias Sociales.

Núñez, E. 1995."¿Qué sucede entre la escuela y la familia?" En Para la Vida. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Torres, M.2002. Familia, unidad y diversidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

UNESCO, 1996. “La educación encierra un tesoro”. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/ediciones UNESCO. UNICEF.1989. Convención sobre los derechos del niño. La Habana, Oficina de la UNICEF en Cuba.