Post-graduate programs to and from school in the development of environmental education

Main Article Content

O. L. Parrado Alvarez

Abstract

We present the results of the project "System of post graduate training in environmental education, including: the design of graduate programs, Master's, doctoral training, an electronic scientific journal (Monteverdi) the methodology for the design, implementation and evaluation of environmental education projects, as well as organizational, curricular proposals, methods, procedures, forms of assessment, teaching aids, products and tools that enhance environmental education. His scientific impact is expressed in the creation of the Electronic Journal Monteverdi and the publication of 35 scientific articles and the recognition of the scientific community: since the presentation of 31 papers in two provincial events, two national and three international social impact to note changes in environmental perceptions of learners and teachers of different levels at which contributions are taxed applied to the project related to the implementation of systems for workshops and other ways to overcome training and methodological work of teachers, principals and methodologists of the different levels of education in environmental education and the implementation of strategies to address environmental education and treatment of the environmental dimension in the educational process of schools and technology by showing positive organizational changes the direction of environmental education at different levels.

Article Details

How to Cite
Parrado Alvarez O. L. (2020). Post-graduate programs to and from school in the development of environmental education. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 9(17). Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/131
Section
Original Article

References

CITMA-CIGEA (1997). Estrategia Nacional de Educación Ambiental; Tomado del capítulo 36: “Fomento de la Educación, la Capacitación y la Toma de Conciencia” de la Agenda 21.

MES. (2007). RESOLUCIÓN No. 210/07. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la educación superior

MINED (2001).Indicaciones para profundizar y sistematizar el trabajo de educación ambiental en las escuelas, las estructuras de dirección y los institutos superiores pedagógicos, durante los cursos escolares 2001-2002 Y 2002-2003

MINED (2008). Resolución Ministerial no. 118/ 08 Objetivos Priorizados del Ministerio de Educación para el curso 2008-2009

MINED. (2008). Reglamento del Trabajo Metodológico del Ministerio de Educación. Resolución No. 119/08.Ministra de Educación de la República de Cuba, 19 de junio de 2008.

MINISTERIO DE CIENCIA, TECNOLOGÍA Y MEDIO AMBIENTE . (2005).RESOLUCIÓN No. 73/2005, Ciudad de la Habana 10 de junio de 2005

MINISTERIO DE TRABAJO Y SEGURIDAD SOCIAL (2006) Resolución No. 29/06. Ministro de Trabajo y Seguridad Social. La Habana, 12 de enero de 2006

MINISTERIO DE TRABAJO Y SEGURIDAD SOCIAL. (2006). Reglamento para la planificación, organización, ejecución y control del Trabajo de la capacitación y desarrollo de los recursos Humanos, en las entidades laborales.

NÚÑEZ MORENO, LILIA, Mayra Espina Prieto, Lucy Martín Posada y Gisela Angel Sierra (2001).Percepciones ambientales y cotidianidad. Estudios de caso: Nuevitas y Ciénaga de Zapata. Resultado de investigación. Informa. CIPS 2001

NÚÑEZ MORENO, LILIA, Mayra Espina Prieto, Lucy Martín Posada y Gisela Angel Sierra (1999). Percepciones ambientales en la sociedad cubana actual. CITMA, CIPS-CIGEA

PARRADO ALVAREZ, O. L. (2007). Educación para la diversidad: hacia un concepto más diverso. Antología. CEIDE. Universidad Pedagógica José Martí.

REPÚBLICA DE CUBA .GACETA OFICIAL DE LA REPUBLICA DE CUBA. EDICIÓN EXTRAORDINARIA, (1997).Ley 81, del Medio Ambiente, LA HABANA, 11 DE JULIO DE 1997, AÑO XCV Número 7 Página 47

REPÚBLICA DE CUBA. Gaceta Oficial No. 030, Ordinaria de 18 de abril de 2007. Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. Resolución No. 40/2007. Estrategia Ambiental Nacional 2007/2010