Environmental education for the management of solid waste in the 22 de noviembre Educational Unit of the Isidro Ayora cantón

Main Article Content

Karla Gabriela Cali Ligua
Rene Gras Rodríguez

Abstract

The main objective of this article is to implement environmental education in the management of solid waste in the 22 de noviembre Educational Unit of the Isidro Ayora canton. The methods applied were historical-logical, qualitative, analytical and quantitative. Numerical data collection was used through a survey with a total of 12 questions applied to 60 students from the sixth year of basic secondary school at the 22 de November Educational Unit. The pre-evaluation was carried out to measure the level of knowledge of environmental education under two variables: solid waste management and knowledge of students about solid waste. Pearson's Chi-square analysis was significant at 0.027; SPSS statistics software was used. The results showed that 60% of those surveyed know the negative effects of poor waste management and in turn establishes that 78% of those surveyed do not have the practice of separating waste after the application of the didactic tools. A notable advance is shown in the students' knowledge of solid waste management; 85% of the students respond affirmatively, indicating fundamental knowledge in this area. All students are aware of the negative effects that poorly managed solid waste has on the environment, having a positive result from the application of environmental education in the educational unit.

Article Details

How to Cite
Cali Ligua K. G., & Gras Rodríguez R. (2025). Environmental education for the management of solid waste in the 22 de noviembre Educational Unit of the Isidro Ayora cantón. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 25, https://cu-id.com/1961/v25e02. Retrieved from https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/389
Section
Original Article

References

Araoz, E. G. E., Loayza, K.H.H., y Uchasara, H. J. M. (2020). La educación ambiental y el manejo de residuos sólidos en una institución educativa Madre de Dios, Perú. Ciencia Amazónica (Iquitos), 8(2), 239-252. https://www.ojs.ucp.edu.pe/index.php/cienciaamazonica/article/view/300/150
Castro Salcido, E. C. y Rivera Núñez, T. (2020). Educación ambiental en la escuela primaria: Una experiencia de aprendizaje socioambiental situado. Revista CPU-e, (30), 34-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7928601
CEPAL (2010). Estimaciones y proyecciones de emisiines de gases de efecto invernadero en América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Recuperado de: https://www.cepal.org/publicaciones/10740-estimaciones-proyecciones-emisiones-gases-efecto-invernadero-america-latinacaribe
Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal del cantón Isidro Ayora. (2022). Plan de desarrollo y ordenamiento territorial de Isidro Ayora. https://www.edicioneslegalesinformacionadicional.com/webmaster/directorio/EE252_2022.pdf
Gordillo , G. W., Sierralta , P. S., & Benites , A. R. (Octubre - Diciembre de 2023). Educación ambiental y manejo de residuos sólidos en la Institución Educativa José Faustino Sánchez Carrión Trujillo. Mendive Revista de Educación, 21(4). Obtenido de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3527
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Leiva Cabrera, F. A. (2020). Educación ambiental para el poblador del distrito de Casa Grande en el manejo de residuos sólidos urbanos entre julio a diciembre del año 2019. Arnaldoa, 27(1), 323-334. https://doi.org/http://doi.org/10.22497/arnaldoa.271.27120
López-Albán, M. E. y Rodríguez-Vieira, M. G. (2022). Educación ambiental y gestión de residuos sólidos: un estudio en el nivel básico superior de ecuador. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(11), 291-323. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4858
López, M. y Rodríguez, J. (2022). Políticas educativas para la integración de la educación ambiental en Ecuador. Revista de Políticas Educativas, 8(1), 75-88.
López, R., & Sánchez, C. (2021). Impacto de los recursos visuales en la educación ambiental de jóvenes. Educación y Sustentabilidad, 5(4), 39-51.
Martínez, J. (2020). Evaluación de programas y proyectos sociales. Ediciones Universidad de Salamanca.
Morán, S. (23 de Junio de 2020). Ecuador, ahogado en basura, está lejos de cumplir las metas de los ODS al 2030. Plan V. Obtenido de https://www.planv.com.ec/historias/sociedad/ecuador-ahogado-basura-esta-lejos-cumplir-metas-ods-al-2030
Ojeda Araujo, A., Ojeda Orte, H. y García Noguera, L. J. C. (2022). Educación ambiental para el buen manejo de residuos sólidos. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/IYD/article/view/3190/3205
Pérez, J. & Ramírez, S. (2021). Estrategias educativas para el manejo sostenible de residuos: Un enfoque práctico. Revista de Educación y Desarrollo Sostenible.
Rugel Cedeño, J. J., Tenesaca Pullay, O. L. y Velastegui Galarza, I. D. R. (2023). La educación ambiental de los estudiantes de la educación básica media del Ecuador basada en proyectos. Luz, 22(3), 133-149. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814151X2023000300133&lng=es&tlng=es.
Saez , A., Urdaneta , G., & Joheni , A. (septiembre - diciembre de 2024). Manejo de residuos sólidos en América Latina y el Caribe. Omnia, 20(3), 121 - 135.
Sornoza Gutiérrez, C. A. y García Rodríguez, R. (2023). Educación ambiental para el manejo de residuos sólidos en el mercado central del cantón Jipijapa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 7942-7953. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5022
Sumarriva , B. L., Zela , P. N., Ticona, A. H., Chambi , C. N., & Chávez , S. N. (2023). Manejo de residuos sólidos para el cuidado del medioambiente: una necesidad para la calidad de vida. Alfa Revusta de investigación en Ciencias Agronómicas y Veterinaria , 408 - 417.