Social juvenile performances on the climatic change in the community of lemon grove. Guantánamo
Main Article Content
Abstract
The investigation unrolled in Limonar's community of the municipality El Salvador, province itself Guantánamo. For the sake of identifying the social performances that the juvenile actors about the climatic change have . May 2022 was accomplished during Enero's months. From the point of view metodológico, you have an exploratory, descriptive character and experimental no. They evaluated aspects on the social recognition, changes of attitudes, behaviors, sources of information and you practice of consumption. The request of cooperation that presented itself to young people, contributed problems what else they affect the society in the international contexts, nationals and in the community. The text revealed the need of than for the better the actions with the actors he is young people necessary to deepen the knowledge of the social performances of the climatic change, granted that appreciations and criteria constituted primary source stops to lead the local low decisions, this focus, that in turn allowed advancing toward a process of resilience in front of the climatic change in this community. The investigation gave recognition to the modes and processes of constitution of young people's social thought and unveiled that it is necessary to accomplish work in team at the different scenes.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Díaz-Canel, M. (2021). Debate de Alto Nivel de la Asamblea General de las Naciones Unidas “Acción por el Clima: Por la gente, el planeta y la prosperidad”, Nueva York, desde el Palacio de la Revolución, el 26 de octubre de 2021.
Flores, R. C. (2018). El cambio climático en las representaciones sociales de los estudiantes universitarios. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 122-132.
García Breffe, I. M., Aldana Aldana, Y., & Gamboa Rodríguez, R. (2018). Estrategia de educación ambiental para implementar la Tarea Vida en la comunidad de Moa.
Heras, F. (2015). La educación en tiempos de cambio climático. Metòde, 85: 57-63.
Hulme, M. (2009). Why we disagree about climate change: Understanding controversy, inaction and opportunity. Cambridge University Press.
Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4, pp. 310-386). México: McGraw-Hill Interamericana.
Jacks, N. A., & Schmitz, D. M. (2017). Sujeitos juvenis e protagonismo social em Jesús Martín-Barbero. Revista Famecos, 24(2), ID25435-ID25435.
Lezcano, Y. (2019). Concepción y metodología de la educación popular. Editorial caminos. La Habana. Cuba. 53p
Meira-Cartea, P. Á., & Arto-Blanco, M. (2014). Representaciones del cambio climático en estudiantes universitarios en España: aportes para la educación y la comunicación. Educar em Revista, 15-33.
Miró, F. A. P., Pelipiche, N. P., Sánchez, M. C. M. G., & Electrónicos, C. (2019). La tarea vida desde la formación inicial en el contexto de la Universidad de Oriente. In Memorias del quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: modelos, experiencias y propuestos (pp. 860-871). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público.
Rey Santos, O. (2018). El Plan de Estado para el Enfrentamiento al Cambio Climático: la “Tarea Vida”.