The soda factory Portals: A New Vision of Social Community industry commitment to sustainable development. Project "Algarrobo, non-timber forest products".
Main Article Content
Abstract
Considering that environmental education is an essential tool for achieving real transformation of attitudes and behaviors for environmental conservation and that this role should not be reduced to foster attitudes of protection but to seek linking conservation with development through the promotion of industry participation in community action and from the community to the industry; factory of soft drinks and water bottling Los Portales carried out a whole system of concrete actions that allow you to join and participate actively in the daily life of the community. In the present work it aims to solve the following scientific problem How to contribute to the community environmental education from Soda Factory Portals municipality Guane? To treat this question we propose the following objective: Develop a system of strategic actions for the development of Community environmental work from the production process at the factory of soda Los Portales Guane municipality. It will be appreciated in the content of this article as all community factors are intertwined in a holistic work around environmental protection to achieve sustainable development
Article Details
References
ACC- ICGC: Nuevo Atlas de Cuba, 1989.
Barbado López, Casimiro J: Los problemas medioambientales en la escuela. Revista Alminar. Madrid. España, pp. 29-34. 1993.
Bedoy, V. Universidad y Medio Ambiente: Guadalajara. México, 1997.
Borge, Eckart e Hipólito Rodríguez: Desarrollo y Medio Ambiente en Veracruz. Instituto de Ecología. A. C. 303 Págs. 1992
Bosque Suárez: Sugerencias para la determinación de itinerarios de Educación Ambiental. ISPEJV. Ciudad de La Habana, 1996.
_____________: Propuesta de excursiones para la enseñanza de la Educación Ambiental mediante las Ciencias Naturales.
Congreso Internacional de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible. Palacio de las Convenciones. Ciudad de La Habana, 1997.
Bustos Miguel y Ana Gloria Pérez: La Comunidad Sustentable. Participación, Educación y Gestión Ambiental Comunal. La Habana, 1999.
Castro Ruz, Fidel: Mensaje a los jefes de estados en la conferencia de las Naciones Unidas sobre Medio Ambiente y Desarrollo, 1992.
Catle y Carlson, M: Contaminación Ambiental. Un problema global. Universitas 2000, No. 2 y 3, 1993.
CITMA : Estrategia Nacional de Educación Ambiental. LA Habana, 1997.
______: Medio Ambiente y Desarrollo. CIDEA. La Habana, 1995.
______: Lineamientos Básicos para la realización de los Estudios de Impacto Ambiental (s/f.)
Colom, A Sureda, J: Pedagogía Ambiental. Ed. CEAC. 243 Págs. 1989.
Sureda, J. Guía de Educación Ambiental. Ed. Antrophos. Barcelona, 1990.
Díaz Castillo, Rogelio: Educación Ambiental y desarrollo sostenible: estrategia didáctica. Instituto Superior Pedagógico de Las Tunas, Cuba, 2000.
FAO: Desarrollo Sostenible y Ordenación de los Recursos Naturales. Roma, 1990.
FAO-ONU: Medio Ambiente y Desarrollo Sustentable. Italia. Pág. 50, 1993.
Fedoseev. P, Grigulevich. J y Maigros , E: La protección del Medio Ambiente y la Sociedad .Redacción. Ciencias Sociales Contemporánea. Academia de Ciencias de la URSS, Moscú, 1983.
Giordan, A. Una integración de la Educación Ambiental en la Comunidad. Ministerio de Obras Públicas y Transportes (MOPT) Págs. 42-43. 1985.
Granma: Cambios favorables en la gestión ambiental del Sector Empresarial. Año 37/ No. 233, 2001.
M. Novo. Educación Ambiental. Ciencias de la Educación. Anaya / 2. Ed. Anaya. (197 Páginas) 1989
R. Pena I Vila. Geografía y Educación Ambiental. Ruta interdisciplinaria de Formación del Profesorado. pp. 159-167. 1992.
Torres C, Eduardo. Educación Ambiental: desarrollo histórico, logros y dificultades. Curso de Pedagogía 2001.